Latvijas Reklāmas asociācijas un Preses Izdevēju asociācijas un Raidorganizāciju asociācijas atklātā vēstule


Rīgā, 2020. gada 17. martā                 

Covid-19 nogalina Latvijas medijus

Latvijas Reklāmas asociācija kopā ar Preses Izdevēju un Raidorganizāciju asociāciju ceļ trauksmi par tuvojošos mediju krahu un aicina valdību izrādīt nekavējošu  rīcību mediju sistēmas glābšanai. 

Reaģējot uz Covid-19 vīrusa izplatību un valstī izsludināto ārkārtējo situāciju, Latvijas mediji dara visu, lai atbalstītu valdību vīrusa izplatības ierobežošanā. Mediji šobrīd strādā pastiprinātā režīmā, operatīvi un profesionāli nodrošinot sabiedrības informēšanu par aktuālajiem valdības lēmumiem, drošības pasākumiem un citām ar Covid-19 vīrusu saistītām norisēm Latvijā un pasaulē.  Pārbaudīta un profesionāla informācija no uzticamiem avotiem ir kritiski nepieciešama ārkārtējas situācijas laikā. Mediju loma šobrīd ir tikpat vitāli svarīga kā mediķu, operatīvo dienestu un citu publiskā sektorā strādājošo iestāžu darbs.

Diemžēl Covid-19 izplatība īsā laikā ir devusi nopietnu triecienu Latvijas reklāmas nozarei, kas ir cieši saistīta ar mediju jomu, un dramatiski samazinājusi mediju ieņēmumus no to galvenā ienākumu avota - reklāmas. Jau marta sākumā tos skāra tūrisma, viesmīlības un citu segmentu reklāmas kritums, kas bija saistīts ar Ķīnas tirgus aizvēršanu. Kopš ceturtdienas, 12.marta vakara,  kad tika izsludināts ārkārtas stāvoklis, medijos notiek lavīnveida reklāmas kampaņu atcelšana, kas nemitīgi turpinās un draud ar mediju sistēmas sabrukumu. Mediju sistēma ir ļoti trausla un neatjaunojama, tāpēc jāmeklē risinājumi, kā nodrošināt visu mediju kanālu funkcionēšanu, sākot no redakciju darbības līdz laikrakstu piegādēm un apraides nodrošināšanai.

 

Ņemot vērā straujo mediju patēriņa pieaugumu un to neaizstājamo lomu šī brīža krīzes  situācijā, Latvijas Reklāmas asociācija kopā ar Preses Izdevēju un Raidorganizāciju asociāciju aicina valdību un pašvaldības iestāties nepieļaut mediju sabrukumu un atbalstīt vietējos medijus krīzes situācijā. Kā viens no  priekšlikumiem operatīvai rīcībai -   īstenot valsts un pašvaldību nozīmes sabiedrības informēšanas kampaņas, kā arī neatlikt jau plānotās kampaņas, politisko reklāmu, sociālās kampaņas, tādā veidā sekojot jau esošiem Kanādas  un Austrālijas valdību piemēriem.

 

Vienlaikus asociācijas  šobrīd gatavo virkni priekšlikumu mediju un reklāmas jomas glābšanas pasākumiem, kas ietvertu gan nodokļu atvieglojumus masu medijiem, gan  dažādu reklāmas aizliegumu pārskatīšanu, kas ļautu nozarei pārdzīvot kritisko situāciju. Esošā situācijā nepieciešams operatīvi pieņemt īpašus lēmumus mediju glābšanas pasākumiem, jo “dīkstāves” reglaments nav attiecināms uz medijiem – pretēji citām nozarēm, kā jau minēts, tie šobrīd darbojas pastiprinātā režīmā visu pušu – valsts, pašvaldību, sabiedrības -  interesēs.

 

 

Papildus informācija:

 

Baiba Liepiņa

Valdes priekšsēdētāja,

Latvijas Reklāmas asociācija

Tel: 29227234

 

 

Andris Ķēniņš

Izpilddirektors,

Latvijas Raidorganizāciju asociācija,

Tel: 26318921

 

 

Guntars Līcis

LPIA izpilddirektors, Asociācijas valdes priekšsēdētāja vietnieks,

Latvijas Preses izdevēju asociācija,

Tel: 29245496